Texte alternatif

Dévoiler sa situation

Whether or not to disclose your disability is a personal choice; it is not a legal obligation. In fact, everyone has the right to maintain their health condition confidential. We do encourage you to talk about your condition if it affects:

  • Your performance or your capacity to satisfy the requirements of the programme.
  • Your ability to work safely and to ensure your colleagues’ security.

If you require accommodation measures to overcome barriers to your learning experience, you only need to notify those that are concerned with the situation: your professor, your internship coordinator or you employer.

If you wish to make your entourage aware of the nature of your disability, we encourage you to do so if you are in a trusting environment and there is a culture of openness.

Avant de dévoiler votre situation de handicap, il importe d’être en mesure de bien vous « auto-représenter ». Pour ce faire, voici six préalables pouvant vous aider.

how ?

  • Identify your strengths, your weaknesses and your abilities.
  • List your education and work experience.

You can

  • Read on the nature of your disability.
  • Learn to describe your disability with simple words.
  • Point out the negative and positive aspects of your disability on your daily activities.
  • Identify the possible barriers to your learning experience, to an internship or while on the job market.

Identifiez des moyens

  • Describe the personal strategies you have developed.
  • Explain the nature of the assistance, whether it be personal or material, that you need to study or work.

Informez-vous

  • Learn about the laws and policies in place in academia and the labour market.

Faites le bon choix

  • Show that you know yourself well and that you are proactive in your search for solutions.
  • Through your own power of speech, dispel fears and prejudices about people with disabilities.
  • Adopt an attitude that leads to openness from employers and teaching staff.

Formulez vos demandes

  • By respecting the norms of politeness and good manners.
  • By avoiding a disputatious approach or an accusatory tone.
  • By fostering a climate of collaboration.
  • By asking the advisors to students with a disability of your institution for help.

The importance of the assessment

The student is at the heart of the assessment process. The use of some services or the implementation of accommodation measures is based on the analyses of needs within a learning context. Some courses of action prescribed in your intervention plan may be perfectly adequate for a class, but may need to be modified for an internship or for a distance education course. Communication with your advisor is an essential element.

1

Information Gathering

Through the different documents explaining the person's physical and psychological health, identify:

strenghts and difficulties, the disability, financial supports, the need of assistance and the living environment.

2

Assessment

Identify the student's personal resources and the difficulties related to the identification of the situations of disability.

3

University Environment

The education plan, the structures of education and the academic criteria, the requirements for the successful completion of the programme.

Intervention Plan

Are you in the job market?”

In the job market, it is important that you disclose your disability. Here are a few tips to do so easily.

Foire aux questions

  • 1 - Comment se nomme le service de soutien de mon établissement?
  • 2 - Suis-je admissible au service de soutien pour les étudiants qui présente une situation de handicap?

    Si vous avez un trouble d’apprentissage, du déficit de l’attention, de santé mentale, du spectre de l’autisme ou une déficience motrice, visuelle, organique ou auditive, vous êtes invité à demander une rencontre d’évaluation avec un conseiller.

  • 3 - Comment m'inscrire?

    Contacter le service de soutien de votre établissement d’enseignement.

    Trouver mon conseiller

  • 4 - De quoi ai-je besoin pour m’inscrire?

    Une évaluation complétée par un professionnel reconnu qui confirme votre diagnostic.

    Tous documents que vous jugez pertinents pour démonter vos besoins.

    Informez-vous auprès de votre université pour savoir qui sont les professionnels reconnus.

    Trouver mon conseiller

  • 5 - À quoi ai-je accès en m’inscrivant à ce service?

    Le soutien de votre conseiller pour vous informer, établir et ajuster les mesures d’accommodement et les services prévus à votre plan d’intervention.

    De l’information sur vos droits, vos responsabilités, les démarches à faire, des ressources, etc.

  • 6 - Comment établir les services que je recevrai?

    En collaboration avec votre conseiller, à partir de l’évaluation de vos besoins réels, de vos forces et de votre domaine d’études.

  • 7 - Quel est mon rôle dans la mise en place des services et des accommodements?

    À l’université, vous devez :

    –   Au besoin, rencontrer vos enseignants pour discuter de votre situation et des accommodements scolaires recommandés

    –   Faire le suivi auprès de votre conseiller pour tout changement de votre situation, de défis rencontrés ou lors de difficultés d’application des mesures d’aide,

    –   Au besoin, compléter et fournir tous les documents et formulaires nécessaires au service de soutien.

  • 8 - Quel est le rôle de mon conseiller et du service de soutien?

    Vous soutenir ;

    Analyser vos besoins ;

    Rédiger des documents concernant les services et accommodements recommandés;

    Gérer la mise en place de certains accommodements ou services ;

    Travailler en collaboration avec d’autres intervenants, si nécessaire à votre cheminement.

  • 9 - En stage, aurai-je droit aux mêmes accommodements?

    Les politiques au sujet des accommodements durant un stage varient d’un établissement à l’autre et d’un milieu de stage à l’autre. Informez-vous auprès de votre université et auprès de vos futurs milieux de stage.

    Rappelez-vous que le fait de bénéficier d’accommodements implique la plupart du temps de divulguer votre trouble aux personnes directement concernées par l’organisation de votre stage.

  • 10 - Étudier à temps plein ou à temps partiel?

    Un statut d’études à temps plein implique 12 crédits et plus tandis qu’un statut temps partiel est de moins de 12 crédits.

    Dans certains programmes (avec stages, par exemple), il est difficile, voire même impossible, d’étudier à temps partiel.

    Ce choix a donc des impacts sur votre cheminement scolaire. Parlez-en avec votre conseiller du service de soutien ou le conseiller à la gestion des études.

    Ce statut peut également présenter des impacts sur le financement de vos études (bourses, AFE, assurances, etc.) Informez-vous auprès des institutions concernées.

Soutien offert

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